درس 1.2: پروژه ها و عملیات ها

کسب و کار معمول

کسب و کار معمول فعالیت­های روزانه یک سازمان را توصیف می­کند و می­تواند بصورت ذیل متصور شود…

هر سازمان، درست مثل اشخاصی که آن را تشکیل می­دهند، تعدادی هدف دارد که امیدوار است به آن­ها دست یابد.

این اهداف ممکن است به سادگی ایجاد یک بازده مالی برای ذینفعان یا سهامداران باشد.کسب و کارهای غیر انتفاعی نیز ممکن است به نوعی بر روی مشارکت در جامعه هدف‌گذاری کنند.

اهداف یک سازمان اغلب در برنامه استراتژیک آن قابل مشاهده است یا می­تواند از چیزی که بصورت روزانه انجام می­دهد استنباط شود.

اهداف همچنین می­تواند شامل اهداف فرهنگی مثل ارزش­ها و رفتارهایی که سازمان خواهان آن است باشد.

سازمان ها همچنین برنامه‌های دپارتمانی خاصی را ایجاد می­کنند که اهداف استراتژیک را به مجموعه‌ای از اقدامات قابل توجیه تبدیل می‌کند.

این فعالیت­های روزانه عملیات­های شرکت هستند.

این روند چیزی است که ما آن را کسب و کار معمول سازمان­ها می­خوانیم و باید برای شما کاملاً آشنا باشد.

هدف عملیات­های کسب‌وکار تولید هر تعداد از محصولات تعریف‌شده است.

محصولات می­توانند شامل اجناس برای فروش، خدمات برای مشتریان(تقریباً هر چیزی که سازمان بطور مرتب و منظم تحویل دهد) باشند.

این محصولات سپس به نتایج (پیامدها) تبدیل می­شوند، چه از طریق تعاملات مبتنی بر بازار (که در آن نتیجه درآمد است) یا سایر جنبه­هایی که کمتر ملموس هستند مثل دانش و مهارت­ها.

نتایج سپس اهداف سازمان را اعلام می­کنند یا درس‌ آموخته ها را به عملیات­ها منتقل می­کنند و به این صورت چرخه کامل می‌شود

پروژه ها : 

اهداف سازمانی ما همچنین ایده‌های جدیدی را ایجاد می‌کند ، که ما (از طریق فرآیندی که بعداً در این ماژول در مورد آن بحث خواهیم کرد) آن‌ها را به فرصت تبدیل می‌کنیم. این فرصت‌ها خارج از طرح توجیهی برنامه‌ریزی‌شده ما قرار دارند و چالش‌های جدیدی را برای سازمان به وجود می آورند.

پروژه ها فعالیت‌های موقت و منحصر به‌فردی هستند که برای تحقق این فرصت‌ها آن‌را به‌عهده می‌گیریم.

همانطور که در مبحث قبلی مورد بحث قرار گرفت، پروژه‌ها نیز خروجی‌هایی را ارائه می دهند. (محصولات، نتایج و خدمات)

پیامدها

این نتایج یا می‌توانند مستقیماً به جهان عرضه شوند تا نتایج جدیدی را برای سازمان تحقق بخشند‌، یا به عملیات‌هایی برگردند تا نحوه کار ما را بهبود بخشند.

جمع‌بندی

در واقع، چرا اینجا هستید؟

اگر تاکنون این کار را انجام نداده­اید، در مورد اهداف مقاله خود فکر کنید

 و آن­ها را بر روی یک تکه کاغذ بنویسید

 و آن را در محل کار یا محل آموزش خود بچسبانید.

سپس ممکن است شما متوجه فرصت‌های جدیدی شوید، که

ممکن است بتوانند شما را در تحقق اهدافتان کمک کنند.

بعنوان مثال، این دوره (این پروژه)که شما در حال انجام آن هستید،

 بدون شک متصل (بصورت آگاهانه یا اتفاقی) به یک یا چند هدف شخصی یا حرفه­ای شماست.

بسته به شرایطتان شما می‌توانید یک گواهینامه فنی معتبر یا یک شایستگی مورد تأیید محل کارتان به‌عنوان یک خروجی دریافت کنید.

اساساً، با آنکه، نتایج پروژه مطالعاتی شما بسیاری از چیزهایی که قبلاً گفتیم (آگاهی، مهارت­ها و شبکه­های جدید) خواهد بود، تغییرات مثبت در رفتار و رویکردتان و درس آموخته‌ های (Lessons Learned) بیشماری را کسب کرده­اید.